סרטן בעמוד השדרה

גידולים בעמוד השדרה יכולים להיות ראשוניים (למשל: סרטן עצמות מסוג סרקומה, שהופיע במקור על חוליה) או משניים (גרורות ששלח סרטן מרוחק אל הגב); יכולים להופיע בכל אחד מחלקי עמוד השדרה (על חוט השדרה, בשורש העצב, על המעטפת וכד'); ומופיעים בדרך כלל בין גיל 20 ל-50 – אבל עלולים להופיע גם בגיל צעיר יותר או מבוגר יותר מכך.

גידולי שדרה נוטים להסתמן, במקרים רבים, באמצעות כאבי גב קשים מאוד, לעתים בליווי כאבי ראש, לעתים עם חולשה בגפיים או הקרנת הכאב לידיים או לרגליים. תסמינים נוספים עשויים לכלול תחושת נימול, חולשה בידיים וברגליים, טונוס (מתח שרירי) מוגבר והגבלת בתנועה.

החשיבות של בירור מקור הגידול – קריטית: טיפול בגידול עצם ראשוני, למשל סרקומה אוסטיאוגנית שצמח בעמוד השדרה יהיה שונה לחלוטין ובאופן דרמטי מגרורה של סרטן ממקור אחר לגמרי, למשל לוקמיה. במקרה הראשון ייתכן ויוצע ניתוח להסרת הגידול מעמוד השדרה, ואילו במקרה השני הטיפול יהיה סיסטמטי, וישתמשו בו בתרופות ביולוגיות חזקות ואולי אף בהשתלת מח עצם (בלי "לגעת" בגרורה עם סכין, וכאשר ברור שתרופה שתשפיע על הגידול המקורי – תעבוד באותה צורה על הגרורה).

לעתים, כחלק מן האבחון, אם אמצעים אחרים לא הביאו לאבחנה מבדלת, תידרש פרוצדורה ניתוחית קצרה שמטרתה לקחת ביופסיה מן הגידול – כדי לעשות לה אנליזה (ניתוח) מתחת למיקרוסקופ. רק ביופסיה מהווה הוכחה ודאית לתהליך סרטני בגידולים סולידיים ("מוצקים", שאינם סרטני דם), ובמקרים מסויימים, כאשר יש קושי להוכיח את מקורו וסוגו של הגידול – יש לקחת ממנו דגימת רקמה, כדי להגיע לאבחנה מבדלת.

הטיפול בגידול ממאיר בעמוד השדרה הוא תמיד מערכתי ורב-צוותי, ותמיד יהיה בתמונה איש מקצוע מתחום הסרטן: אונוקולוג שהתמחותו גידולים סולידיים אם הגידול צמח במקור בעמוד השדרה; המטו-אונקולוג אם מדובר בסרטן דם או לימפה.

כל תכנון הטיפול נעשה ביחד עם האונקולוג, והוא זה שקובע את מועד הניתוח. כך, למשל, לעתים מקובל לבצע כימותרפיה בפרוטוקול קדם-ניתוחי ("ניאו-אג'ובנטי"), שמטרתה להקטין את גודל הגידול בכך וכך אחוזים – כך שהניתוח יהיה קטן יותר ומסוכן פחות.

ניתוחים להוצאת גידולים מעמוד השדרה נחשבים למאתגרים וסבוכים במיוחד: זאת נוכח המתח בין הרצון לכרות ולהסיר כמה שיותר רקמה (כדי חלילה לא להשאיר במקום אפילו תא סרטני בודד), לבין הרצון להיזהר כמה שיותר ולשמור על מקסימום תפקוד אפשרי (שהרי מנתחים במקום סופר-רגיש וחיוני). ישנם גידולים שידוע כי אפשר באופן עקרוני להוציא בשלמותם, ואילו גידולים אחרים – הוצאה שלמה שלהם משמעותה תהיה סיכון מוחשי לפגיעה נוירולוגית ולנכות של החולה.

לכל סרטן גבי יש פרוטוקול טיפול אחר: באחדים מספיק ניתוח להסרת הגידול; באחרים נדרשים גם טיפולים כימיים (כימותרפיה) וטיפולי קרינה (רדיותרפיה) משלימים.