הסוף להתרוצצויות – הכל תחת קורת גג אחת

התסריט המעייף הזה מוכר לכל מי שנזקק אי פעם לרופא מקצועי: קובעים תור, בדרך כלל יש צורך להמתין כמה שבועות (במקרה האופטימי), מגיעים, מחכים, נבדקים, מקבלים הפנייה לבדיקת דימות (למשל CT), עכשיו צריך ללכת לקופה, לאשר את הבדיקה, ממתינים, מקבלים אישור (אם זה יום המזל שלנו), קובעים תור ל-CT, ממתינים, מגיעים לבדיקה, ממתינים, מצטלמים, מחכים שבוע לפענוח (במקרה הטוב), קובעים שוב תור לרופא המקצועי, מחכים עוד קצת, נפגשים איתו – ורק אז מתחיל הדיון הענייני והקונקרטי בבעיה: יש ממצא בצילום? – אפשר להתחיל לחשוב על טיפול; אין ממצא בצילום? צריך להתחיל את כל המסע המפרך הזה מהתחלה, ואולי לבצע בדיקות נוספות.

התיאור הזה שהבאנו כאן יכול לקחת חודש בשיא הזריזות, והרבה פעמים לוקח חודשיים, שלושה חודשים או אפילו חצי שנה. בזמן הזה יש כאבים, יש סבל – ואנחנו עוד אפילו לא יודעים במה מדובר: זה יחלוף מעצמו? זה סרטני? זה צפוי להחמיר עם הזמן? זה דורש טיפול תרופתי? ניתוח? אולי כירופרקטיקה תספיק כדי לרפא את הבעיה?

בהכירנו את הסבל הזה מקרוב, לפני ולפנים, החלטנו כאשר פתחנו את המרכז הישראלי לניתוחי עמוד השדרה, שהמטופלים שלנו לא יעברו אותו – ויהי מה: אצלנו תהליך האבחון הוא קצר וזריז, לאין ערוך בהשוואה למה שבדרך כלל קורה ברפואה הציבורית, וגם מהיר כשלעצמו. כשמישהו נמצא בכאבים – הוא רוצה לדעת כמה שיותר מהר מה יש לו, וכיצד ניתן לטפל בכך. כיצד אנחנו עושים זאת?

ראשית כל, נגישות התורים שלנו גבוהה – לא תמיד ניתן להשיג אלינו תור מהיום להיום, אך בדרך כלל אפשר לקבוע אלינו תור לכמה ימים קדימה, בזמן סביר והגיוני (כמו, למשל: שבועיים).

שנית, אנחנו עושים הכל כדי שמרגע שמטופל דרך במרפאתנו, ועד שהגענו לתת לו אבחנה מבדלת (קרי, אבחנה סמכותית, ברורה ומבוססת) יעבור הזמן הקצר ביותר הניתן. אחד הדברים שמסייעים לנו לעשות זאת הוא זמינות גבוהה של בדיקות (ובראשן, אך לא רק: CT ו-MRI) שיש לנו "בתוך הבית", ושאנחנו עושים בהן שימוש מושכל ונבון במקרים מתאימים.

פרט לכך, אנחנו רואים את האדם שלפנינו ומבינים שהוא סובל. הציווי המקצועי והאנושי שלנו מחייב אותנו להפחית את הסבל למינימום, ואנחנו יודעים שאחת הדרכים הראשיות לעשות זאת, היא להשתמש במיטב ובמירב הכלים המקצועיים, כדי להגיע לאבחנה סמכותית כמה שיותר מהר. העובדה שאנחנו 4 מנתחי גב בכירים, שזמינים אחד לשני להתייעצויות, הופכת את תהליך האבחון למהיר עוד יותר.

ברור לנו שזו סיטואציה אחת לסבול מבעיות עמוד שדרה בלי לדעת מה מקורן ותוך אי ודאות גדולה, וזאת סיטואציה אחרת לגמרי להיות עם אבחנה ברורה ומוסמכת, לדעת מה הבעיה שלך וכיצד אפשר לטפל בה. זו הסיבה שאנחנו מקפידים על אבחון זריז ככל יכולתנו, כמובן שבלי להתפשר על המקצועיות ועל המקצוענות שלנו.